siła pochwały dziewczynka

Wychowanie dzieci bez kar i nagród – siła pochwały

Zapraszam do artykułu na temat pochwały, zobacz jaką ona ma siłę.
Odpowiem na następujące pytania: Powinniśmy chwalić dzieci czy nie? Z jednej strony słyszymy: „Nie chwal, bo dziecko będzie robiło wszystko dla nagrody”. Z drugiej strony mówi się: „Dziecko trzeba chwalić, bo to kształtuje jego poczucie własnej wartości”. Jak zatem postępować?

Każdy rodzic czuje się przeszczęśliwy, widząc postępy swojej pociechy. Cieszymy się, gdy dziecko zaczyna jeść samodzielnie i po prostu szalejemy z radości, gdy posiądzie jakąkolwiek nową umiejętność 🙂
Możemy wtedy zareagować:
– „Brawo! Jesteś taka zdolna! Moja kochana dziewczynka!”.
Jednak nasza reakcja może również brzmieć:
– „Zrobiłaś to! Połączyłaś dwa pasujące do siebie elementy!”.
Wiecie czym różnią się te dwie reakcje? Drugi komentarz nie wartościuje, nie ma w nim żadnej oceny i żadnej etykietki.

pochwały dla dziecka
„Widzę, że narysowałaś kwiatek. Ma żółte i niebieskie płatki. Tyle tu kolorów”.

Dziecko potrzebuje naszego zainteresowania, możliwości podzielenia się sukcesem, ale nie oceny.

Zamiast mówić:
– „Jaki piękny rysunek”, warto powiedzieć: „Widzę, że narysowałaś kwiatek. Ma żółte i niebieskie płatki. Tyle tu kolorów”.

Zamiast:
-„Brawo. Jesteś taki zdolny. Sam umyłeś ręce”.
Powiedzmy ze szczerym uśmiechem:
– „Umiesz  sam umyć ręce”.

Zamiast:
– „Jesteś najlepszy! Świetnie strzeliłeś gola, brawo!”.
Opiszmy co widzimy:
– „Doskonały rzut! Piłka wpadła prosto do bramki”.

pochwały dla dziecka pianino
„Ćwiczyłeś trzy godziny. To się nazywa wytrwałość”.

Uwaga, na komunikaty kierowane do dziecka.

Rozmawiałam kiedyś z rodzicami, których syn zaczął chodzić (z własnej inicjatywy) na lekcje gry na pianinie. Rodzice zauważyli, że z tygodnia na tydzień opada mu zapał do pracy. Zaczęliśmy rozmawiać o komunikatach, jakie chłopiec słyszał od rodziców po każdej lekcji i po każdym ćwiczeniu w domu: „Dobra robota”, „Świetnie Ci poszło”, „Jesteś taki mądry i zdolny”. Nic na temat faktów i jego wysiłku: „Ćwiczyłeś trzy godziny. To się nazywa wytrwałość”, „Słyszałam jak grałeś. Ten utwór wpada w ucho”. A Wy który komunikat wolelibyście usłyszeć?

Jak więc postępować? Zamiast oceniać – doceniać. Wykorzystaj siłę pochwały dla dziecka.

Postarajmy się unikać słów oceniających, takich jak: wspaniały, mądry, najlepszy, dobry, zdolny.
Po prostu opisujmy to, co widzimy i słyszymy. Dziecko, które słyszy wartościujące komunikaty nabiera przekonania, że jego wartość, bycie akceptowanym i kochanym bierze się stąd, że jest świetne, dostaje‚ same piątki’ i otrzymuje kolejne dyplomy za wygrany konkurs. Pochwała opisowa, a nie wartościująca pozwala dzieciom na wzmocnienie ich pewności siebie. Warto też pamiętać, by po prostu doceniać wysiłek dziecka.

pochwały dla dziecka klocki
„Ta wieża jest naprawdę wysoka. Włożyłeś w to dużo pracy. Bardzo się postarałeś”.

Jak motywować dziecko do wysiłku i działania?

Amerykańskie: ”Good job!” to sucha informacja, która odnosi się jedynie do rezultatu. Lepiej zauważać wysiłek dziecka, jego wytrwałość i silną wolę włożoną w dane zadanie. Zostało przeprowadzonych wiele badań, które potwierdzają, że chętnie podejmują wyzwania te dzieci, które były chwalone za sposób działania i włożony wysiłek: „Ta wieża jest naprawdę wysoka. Włożyłeś w to dużo pracy. Bardzo się postarałeś”. Z badań wynika, że ten drugi sposób chwalenia korzystnie wpływał na samoocenę. Taki komunikat jest bowiem dla dziecka sygnałem, że źródłem sukcesu jest wysiłek i działanie. Dzieci, których rodzice używali pochwał wartościujących: „Ale jesteś zdolna”, nie miały przekonania, że poradzą sobie z postawionym przed nimi zadaniem. Co więcej, te dzieci w ogóle nie chciały podejmować wyzwań (Źródło: www.futurity.org ).

W relacjach z moimi dziećmi – opisuję to co widzę i czuję.

W stosunku do moich dzieci nie stosuję pochwał, w tym tradycyjnym rozumieniu. Chcę, żeby uczyły się, dowiadywały i osiągały swoje cele, ale dlatego bo same tak zadecydują. Nie chcę, aby podejmowały wyzwania, tylko po to, by zadowolić rodziców. Nie chwalę, ale staram się je zawsze dostrzegać ich pracę, działania i wysiłek. Opisuję to, co widzę i co czujęBo ważne jest dla mnie kim są, a nie co zrobiły.

Nie wiem czy tym wpisem uda mi się zmienić podejścia rodziców, którzy w wychowaniu są zwolennikami kar i nagród. Wpis niech będzie chociaż wsparciem dla rodziców, którzy zaczynają mieć wątpliwości czy takie podejście to dobra droga.

O mocy pochwał przeczytacie również tutaj: https://fdds.pl/baza_wiedzy/pochwaly-maja-moc/

Przeczytaj również wpis o samodzielnych wyborach dziecka:
https://potrzebydziecka.pl/dziecko-wybory-decyzje/

Jeżeli podoba Ci się ten wpis, przekaż dalej i udostępnij 🙂

Comments are closed.